Logik saknas???

Retat mig länge nog nu... På vad jo dagens taxi förare.
Jag har en broder med handikapp och han åker i princip dagligen taxi. Och vissa av dessa som kör min broder man kan verkligen börja undra om de har något sunt förnuft,logiskt tänkande.. Eller har de fått sitt lilla taxikort/förarleg med sitt cornflakes paket de köpte på ICA?????
Flera gånger nu det sista så har min broder kommit hem nästan 1 timme efter den tid han skulle vara hemma.
Varför?? Jo chauffören har haft tekniska problem.
En chaufför började med att komma försent till elevhemmet när han skulle hämtas. Han började tjaffsa med personalen om att den adressen som min broder skulle åka till inte finns. Jo den finns han har åkt till den adressen i över 10 år (svarar personalen)
Nej den finns inte enligt min GPS. Personalen ger honom tele nr så han kan ringa om vägbeskrivning. Han ringer till oss efter många om och men. Han befinner sig då vid sjukhuset i Falköping. Vi lotsar honom rätt hem till oss.
Han börjar då tjaffsa igen om att gatan inte finns med på GPS.en. Och han talar om att han är från Borås och han hittar inte här uppe.....
Talar om för honom att innan han svängde upp till sjukhuset så finns det en stor karta över Falköping med alla gator, att han kunde tittat där... Och att han med det snaraste ska uppdatera sin GPS så han får med alla gator...
 Jag har själv kört taxi i 8 år från och till. Började köra 1994 då fanns det inte GPS. Hur hittade man då. Man fick kolla info tavlor,hämta en turist karta på en mack,ringa om vägbeskrivning eller helt enkelt stanna och fråga någon..  Taxi körningar har funnits hur många år som helst. Men inte GPS. Och folk har kommit fram till rätt adresser utan dessa teknik prylar.
Hjärnan har väl inte ersatts av dagens teknik????
Ytterligare en chaufför som kanske inte ska ha det jobb han har läs Här
 


Kommentarer
Postat av: hannie

taxichaffisar.. finns både goda o onda.

en kväll blev jag erbjuden vin i BILEN av en!!!

han tyckte att vi skulle skåla o sen ta in nånstans!!



2009-02-03 @ 11:56:38
URL: http://lillababy.blogg.se/
Postat av: Helena

Tyvärr är det samma där som på de flesta ställen idag, ingen kompetens och ingen yrkesstolthet. Man har tagit bórt jättemycket i utbildningen, trafikkort behövs ej längre och det verkar som vilken idiot som helst får sätta sig och köra taxi. Jag körde själv taxi för många år sedan när jag pluggde och då var det minsann krav och utbildning, något som således försvunnit idag.GPS fanns inte heller. Nej det är lite läskigt vart vår samhälle är på väg!

2009-02-03 @ 12:12:02
URL: http://beverlyhills.blogg.se/
Postat av: Lena

Hemskt!Fattar inte varför folk inte kan använda sunt förnuft och visa lite empati? Och alla dessa teknikprylar är ju trots allt inte av godo. Krävs det ingen utbildning för att köra taxi idag?

Kram

2009-02-03 @ 12:29:14
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: thessi

Sorgligt nog så är dagens samhälle gjort för att du inte ska behöva tänka själv, och när det väl blir en situation där du måste. Då blir folk som galna. Vad är det som är så j'vla svårt med att tänka själv, lite logiskt och använda sitt sunda förnuft?! Trots att det även finns bra saker som är bra idag, det gör det, men mycket fungerar sämre och sämre. Man kan överleva utan alla dessa tekniska saker, kolla bara på hur dom gjorde förr, det mesta gick faktiskt väldigt bra..

2009-02-03 @ 16:16:36
URL: http://apreciouspearl.blogg.se/
Postat av: messan

Fy vad irriterande! Har varit med om liknande saker ett antal gånger blir lika sur varje gång. Vad händer om den GPS går sönder?? Stannar alla taxi då?? Vi gör oss själva en otjänst när vi blir så här beroende av tekniken, tycker jag.

Här var det fint väder idag med...längtade ut! Hoppas ni kunnat vara ute lite i solen :-)Är ögat bättre än?

Kram

2009-02-03 @ 17:24:25
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: messan

Fy, vad sorgligt det här är speciellt när handikappade och äldre människor blir utsatta för det. Jag har varit med om det ett par gånger men jag kan ju i alla fall prata för mig och vet förhoppningsvis vart jag ska :-)

Vad händer om GPS:en går sönder?? Stannar alla taxi då?? Man undrar ju...

Kram

2009-02-03 @ 17:46:40
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: Camilla

Sånt där ska inte få hända. Va gör dom om batteriet tar slut då? åker hem?? Igår var jag också jättearg på "vanliga" bilister som inte fattar att visa vad de tänker göra eller varna för något. En bil hade stannat mitt på motorvägen men ingen höll in bromsen eller hade på varningsblinkers så man blev ju tvungen att tvärnita. Såg ju ut som de körde framåt när det var så mörkt..!

2009-02-03 @ 19:00:03
URL: http://hcami.blogg.se/
Postat av: Helena

Godmorgon! Sitter här och försöker vakna, det är märkligt att det är mer en regel än ett undantag att jag blir tröttare för varje dag i veckan som går. Varför är det inte fredag igen imorgon reddan, hihi. Önskar dig en jättefin onsdag!

2009-02-04 @ 07:52:52
URL: http://beverlyhills.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ja dett finns många taxi chafförer som verkar fått sitt körkort via flingpaketen haha!!



Eftersom jag själv jobbar inom vården vet jag hur illa det är när det gäller att hitta till mitt jobb tex då det ligger lite ute på landet. De skyller ofta på GPSen om de kommer för sent.



Men jag brukar säga till dem att min pappa har kört taxi utan GPS i 20 år och han hittar ändå. Då blir de lite sura ha ha!!

Han lärde sig det mest utan till och det funkade även med de vanliga kartorna från macken som du skriver.



Ha de bra!!

2009-02-06 @ 08:34:51
URL: http://axehult.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0